WielbBłąd

Oddajemy w Państwa ręce innowację dla edukacji, mającą na celu wsparcie budowania kultury otwartej na popełnianie błędów w polskiej szkole.

Dlaczego nam na tym zależy?

Widzimy alarmujące wskaźniki dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Badania wskazują na coraz częstsze przypadki depresji, stany lękowe i obniżony nastrój. 

Problemu nie da się nie zauważyć.

Dla wielu uczniów polska szkoła jest miejscem opresyjnym, gdzie panuje terror nauki, gdzie uczniom i uczennicom towarzyszy przewlekły stres, gdzie wyniki stawia się na pierwszym miejscu, przed rozwojem osobistym, rozwijaniem sposobu myślenia i postrzegania świata, budowaniem ważnych społecznie i zawodowo kompetencji społecznych i ludzkich więzi. Dla wielu szkoła jest miejscem “do przeczekania”, takim gdzie chodzić trzeba ze względu na panujący obowiązek szkolny, a które jest poczekalnią, przechowalnią czy niepotrzebnym przeszkadzaczem w prawdziwym i własnym życiu

Jak sprawić, żeby nie była złem koniecznym, a miejscem, któremu towarzyszy dreszczyk rozwoju?

Wiemy też i widzimy jak funkcjonuje społeczeństwo na co dzień. W polskiej kulturze robiąc coś źle z pewnością usłyszymy o tym kilka razy (od nauczycieli, rodziców, mediów, otoczenia)- wiele razy otoczenie nam o tym przypomni i nieraz wypomni. Z drugiej strony, kiedy zrobimy coś dobrze, dla otoczenia nasz wysiłek i sukces wydają się być czymś oczywistym, standardowym, normalnym, zachowaniem nie zasługującym na szczególną uwagę, nie wymagającym docenienia.

Tę mentalność chcemy zmieniać. 

Wiemy, że trudnemu procesowi dorastania towarzyszy często niskie poczucie własnej wartości młodych ludzi. Wiemy, że poczucie własnej wartości młodego człowieka obniża stygmatyzacja związana z popełnionym błędem. Wiemy, że obniżanie punktów za błędy na teście zmniejsza motywację i zniechęca.

Chcemy budować poczucie własnej wartości i wiary we własne siły.

Wiemy, że nie uzdrowimy wszystkich ludzi i całego systemu, niemniej jednak, podejmujemy próbę zmiany kultury funkcjonowania polskiej szkoły w jednym kawałku. Ten kawałek dotyczy zmiany nastawienia i sposobu myślenia o błędzie. 

Co chcemy zrobić?

Tym projektem chcemy odczarować błąd, chcemy zaprzyjaźnić nauczycieli i nauczycielki, uczniów i uczennice z błędem. Chcemy uczynić z błędu naszego sprzymierzeńca i kumpla.
Tą innowacją chcemy zmienić mentalność szkół związaną z popełnianiem błędów. Chcemy obniżyć presję własną i tę płynącą od nauczycieli oraz nauczycielek, chcemy zwiększyć otwartość i wzbudzić ciekawość, chcemy zachęcić do eksperymentowania i odkrywania.
Chcemy zmienić podejście polskiej edukacji w kierunku spojrzenia na błąd jak na sytuację edukacyjną, będącą punktem wyjścia do rozwoju, gdzie błąd nie jest porażką, a szansą na rozwój, wzrost, zmianę, odkrywanie siebie i świata.

Jak chcemy to zrobić?

 

Oddajemy w Państwa ręce zestaw filmów dla nauczycieli i Bullet Calendar, wzmocnione grą dla klasy w temacie udzielania informacji zwrotnej.


Pozwolą zanurzyć się w temacie błędów. Poruszamy w nich wątki związane z emocjami towarzyszącymi popełnianiu błędów oraz strategiami radzenia sobie z tymi emocjami na poziomie osobistym. Prezentujemy także zasady udzielania konstruktywnej, wzmacniającej i zachęcającej do dalszej pracy informacji zwrotnej oraz namawiamy do pracy w klasie metodami kreatywnymi, zachęcającymi do eksperymentowania, pobudzającymi ciekawość i kształtującymi otwarty sposób myślenia - dając szansę sobie i uczniom na popełnianie błędów.

Zobacz wszystkie

Sprawi, że z tematem błędu świadomie, na poziomie osobistym i klasy, pracować będziecie mogli przez cały rok. Podpowie Wam ciekawe podejścia do błędu, czasami zainspiruje a innym razem zaproponuje zadanie dla Was i klasy.

Sprawdź

Głęboko wierzymy, że Wasza uwaga i czas poświęcone tematowi budowania kultury otwartej na popełnianie błędów i na zaprzyjaźnianie się z błędem pomogą naszym dzieciom stać się silnymi, odpowiedzialnymi i otwartymi na poszukiwanie rozwiązań dorosłymi.

Zespół ArtesEdu